Karaktermutatie als onverwachte wending

Slechte thrillers bevatten over het algemeen twee elementen: onwaarschijnlijkheden en valse signalen. Onwaarschijnlijkheden komen vooral voor bij films met een klemgeschreven scenario. In zo'n geval heeft de scenarist geprobeerd met een krampachtige stoplap de plot weer recht trekken; 'onverwachte wending' heet dat dan. Denk aan al die thrillers waarin het hoofdpersonage volstrekt onaangekondigd een radicale metamorfose moet ondergaan om de gaten in het verhaal te dichten, en het fatsoenlijk af te ronden (trouwe huisvader blijkt KGB-killer.)

Resultaat is dat wij ons belazerd voelen: als alles mogelijk is (dan kan de trouwe huisvader ook een transseksuele Marsman zijn), is niets meer spannend. Valse signalen vinden we met name terug bij scenario's met een gebrekkige spanningsboog. Bij dergelijke thrillers legt de regisseur dan de nadruk op (in feite) betekenisloze gebeurtenissen, of probeert hij met suggestieve, lange shots onschuldige personages verdacht te maken. Trucs, uitsluitend bedoeld om spanning te kweken.

Tijdens het kijken naar de film vallen dergelijke middelen natuurlijk niet op, maar achteraf kun je je toch behoorlijk bekocht voelen. In thrillers moet immers iedere suggestie uiteindelijk ook gefundeerd worden; alle informatie die de kijker krijgt, moet kloppen én voldoende zijn om de ontknoping zo niet te voorspellen, dan toch in ieder geval te accepteren. Houd deze regels voor de gein eens in uw achterhoofd als u naar 'Deceived' gaat, een thriller van Damian Harris. Want ook 'Deceived' moet het hebben van onwaarschijnlijke wendingen en schijn-informatie.

Adrienne Saunders (Goldie Hawn) verdient haar brood als kunstrestaurateur. Ze leert een antiquair (John Heard) kennen, trouwt met hem, krijgt een kind en wordt heel gelukkig. Het sprookje eindigt echter abrupt als een collega van Jack vermoord wordt en Jack zelf bij een auto-ongeluk om het leven komt. Als ze de levensverzekering wil innen, blijkt Jack echter geen Jack te zijn, en bovendien al vijftien jaar dood. Heel merkwaardig. Maar dat is nog maar het begin van een nachtmerrie voor Adrienne en haar dochtertje.

'Deceived' komt erg langzaam op gang. En als ze na een uurtje eindelijk wat suspense krijgt, wordt die spanning onderuit gehaald door een absurde karaktermutatie en uitgekauwde schock-effecten. Bovendien laat 'Deceived' je na afloop met een aantal belangrijke vragen zitten. Fikse gaten in het scenario. Nee, 'Deceived' rammelt. En dat is onvergeeflijk voor een thriller.