Tom Poes met strijkijzerkaak

Amerikaanse strips zijn een welkome prooi voor de filmindustrie. Toch hebben de meeste comic-heroes een handicap: moralisme. Een vent als Superman heeft dan misschien wat Krypton-uppers achter de kiezen, en Caped Crusader Batman leidt wellicht een homoseksueel dubbelleven. maar in wezen zijn beiden slecht gecamoufleerde Tom Poezen. Saai. In 'Superman' compenseerden special effects en een flinke kwak humor het fletse karakter. In 'Batman' zorgden een geniale art director (decors!) en een spetterende schurk (Jack Nicholson) voor sfeervol vuurwerk.

Nu is stripheld Dick Tracy aan de beurt. Zelfde probleem. Want ook Tracy, een strip-gangsterjager met strijkijzerkaak uit de jaren dertig, is weer een breed uitgevallen Tom Poes, dit keer vermomd in gele Hij-jas. Een zogeheten flat character.

Regisseur, producent en hoofdrolspeler Warren Beatty trok echter lering uit Batman, en omringde Tracy met indrukwekkende decors (uitsluitend in primaire kleuren) en — belangrijker — met een heel leger zwaar misvormde en uiterst fascinerende bad guys. Het verhaaltje is jammer genoeg van notedop-kaliber.

Tracy zuivert The Big Apple van godfather Big Boy plus aanhang, laat zich en passant opgeilen door de platinablonde nachtclubzangeres (Madonna) en ziet zijn LAT-relatie met de ware liefde (Glenne Headly) op de klippen lopen.

'Dick Tracy' is ongetwijfeld een echte Warren Beatty-film, maar heeft zijn succes zeker niet in de eerste plaats aan hem te danken. De regie is wel erg conventioneel en de hoofdrol te vlak voor charisma. Zelfs Beatty's sex appeal (hij was ooit de ongekroonde dekhengst van de Hollywoodiaanse matras; collega-versierder Jack Nicholson noemt hem respectvol 'The Pro') is tanende.

Nee, 'Dick Tracy' wordt gered door de gangsterrollen en door de grimeur. Topacteurs Al Pacino en Dustin Hoffman geven een nieuwe dimensie aan Hollywoods leeggezogen Slechterik, en de grimeur zorgt voor gruwelijke maskers die de sterren niet alleen onherkenbaar maken, maar hen tevens aan een geloofwaardig strip-imago helpen. Een prestatie van Oscar-formaat.

Binnenkort is Hollywood door zijn favoriete striphelden heen. Dan zal het zich ongetwijfeld vergrijpen aan Europese pendanten. Ik houd mijn hart vast. Want ónze helden zijn te menselijk en vooral te subtiel voor een denderend big screen-avontuur.

Maar wees gewaarschuwd: Steven Spielberg heeft de rechten van Kuifje in handen. En voor je het weet ontfermt Bill Cosby zich over De Familie Doorzon, of ziet Sylvester Stallone brood in Guust Flater. Die rol is hem tenslotte op het lijf geschreven.