Telefoonseks met stijlbreuk en stoorzenders

Theresa (Theresa Randle) wil filmster worden, maar kampt met een handicap: ze is te trots om uit de kleren te gaan. Als ze tijdens een belangrijke auditie haar borsten moet laten zien stapt ze verontwaardigd op. Dan maar geen filmcarrière. Maar jassen ophangen in de disco of flyers uitdelen op straat is ook niet alles, en als ze een vacature in de krant ziet staan voor telefoon-seks besluit ze te reageren. Opgeilen is ook acteren, houdt ze zichzelf voor. Theresa blijkt veel talent voor seksbabbels te hebben, want bijna de helft van de 06-bellers raakt verslaafd aan 'Girl 6', zoals ze op kantoor genoemd wordt.

De meeste mannen bellen voor een masturbatiepraatje, maar een enkeling smacht slechts naar een begrijpend oor. Vooral met een zakenman uit Texas heeft ze intiem contact. Ze geeft hem haar privé-nummer en maakt een afspraakje, maar als hij niet komt opdagen raakt ze diep in de put. Als ze zich vervolgens wat al te sterk identificeert met het door haarzelf gespeelde telefoonpersonage en thuis psychopaten aan de lijn krijgt, stort ze in.

Films over telefoonseks lopen de kans op twee manieren te corrumperen: door provocatie of door ridiculisering. Theo van Gogh probeerde in '06' zijn publiek te shockeren door een man en een vrouw elkaar telefonisch op te laten geilen, in 'Girl 6' maakt Spike Lee de perversies van de 06-bellers belachelijk. Lee scoort voor open doel en, te oordelen naar het bulderende publiek tijdens de sneak preview, met succes.

Zelf vond ik de eerste helft van Girl 6 onuitstaanbaar flauw. Mannen die klaarkomen als Theresa een boodschappenlijstje opdreunt, mannen die klaarkomen wanneer Theresa hen verbaal molesteert, mannen die klaarkomen bij een schoolmeester-wordt-gepijpt-door-stout-leerlingetje-rollenspel. Alle mogelijke fantasieën worden geridiculiseerd.

Na de pauze slaat de komedie echter om in een merkwaardig, experimenteel drama. Lee vervormt de fotografie naarmate Theresa depressiever wordt en snijdt soms over naar een nachtmerrie-achtige sitcom-parodie op Theresa's leven. Dit surrealisme moet Theresa's verwarring visualiseren, maar erg consistent met de eerste helft is het niet.

Zo pretentieus het scenario, zo sober is de opzet van Girl 6. Eenvoudige decors, geen sterren in de hoofdrollen. Daarom werken de cameo's van beroemdheden als Quentin Tarantino en Madonna eerder als stoorzenders dan als verfraaiers. Wel geslaagd zijn bijrolletjes van Lee's huisacteur John Torturro en Peter Berg als de Texaanse zakenman. Maar de echte sterren zijn de 06-telefonistes, die in het dagelijkse leven dit vak ook werkelijk uitoefenen. Ze laten zien dat opgeilen inderdaad een vorm van acteren is. Rest wel de vraag of ze bij de auditie hun borsten aan Lee moesten tonen.