Geestige thriller met dissonante plot-stoplap

Onverwachte wendingen in thrillerplots zijn linke soep. Bedoeld om de impact van de thriller te vergroten, laten ze - omdat ze vaak gebaseerd zijn op onwaarschijnlijkheden en misleidende informatie - de kijker met een gevoel van frustratie achter. Het bedrog kan doorgaans worden weggemoffeld door de wendingen als een achtbaan op de kijker af te laten donderen, maar wel beschouwd behoort een thriller behalve in adrenalitisch ook in mathematisch opzicht te lopen. 'Red Rock West' komt dicht in de buurt van dit ideaal.

Qua credits niet bepaald een aantrekkelijke film - hoofrolspeler Nicholas Cage heeft zijn populariteit met een paar onbenullige rolletjes verspeeld, en de naam van regisseur John Dahl doet zelfs geen fietsbel luiden - zal ze ongetwijfeld een vroegtijdige dood in het videocircuit sterven. Maar 'Red Rock West' verdient beter. Veel beter. Het is een spannende, verrassende, sfeervolle, en vooral geestige thriller die zorgt voor een ouderwetse filmkick. Gaat dat zien.

Nicholas Cage is een ex-marinier uit Texas. Door een lichte handicap aan zijn been kan hij moeilijk aan werk komen, en als hij tevergeefs 1.500 mijl heeft afgelegd voor een baantje als olieboorder zoekt hij troost in de plaatselijke bar. De eigenaar van de tent ziet hem aan voor een andere Texaan waar hij een deal mee heeft lopen, en schuift hem een voorschot van 5.000 dollar toe om het karwei op te knappen: z'n vrouw vermoorden.

Cage speelt het spelletje mee, accepteert het geld en verwittigt vervolgens de vrouw. Deze echter biedt Cage de dubbele gage om haar man te vermoorden. Ook dit aanbod accepteert Cage, en even later scheurt hij met 15.000 dollar in zijn handschoenenkastje heimelijk het dorp uit. Maar dan begint het gelazer pas goed.

'Red Rock West' is een verrukkelijke aaneenrijging van even onverwachte als aanvaardbare wendingen, waar ik vanzelfsprekend niet verder op kan ingaan. Wel nog even een paar zeikpuntjes. Het eerste betreft een onwaarschijnlijkheid. Cage is - en dat is op zich een geslaagde running gag - keer op keer gedwongen om naar Red Rock terug te keren. De laatste maal echter laat hij zich leiden door blinde passie, en deze motivatie valt - mede gezien zijn vermoeidheid en zijn angst op dat moment - niet te rijmen met zijn personage; een plot-stoplap dus.

Verder worden in de loop van het verhaal twee aspecten genegeerd die in eerste instantie veel aandacht kregen en dus hints voor een plotwending suggereerden: Cage's invaliditeit en diens achtergrond als marinier (die hij gemeen heeft met de echte huurmoordenaar). Beide blijken losse flodders.

Maar wie over deze zeikpuntjes kan heenstappen en bovendien niet valt over de abominabele vertolking van Lara Flynn Boyle als femme fatale wacht een genrefilm van topkwaliteit. Nogmaals: gaat dat zien.