Vieze Mexicanen en ingekleurde panorama's

Magere verhaaltjes kunnen ijzersterke films opleveren. Of beter gezegd, een goed verhaal is geen noodzakelijke voorwaarde voor een goede film. Dat wil nog niet zeggen dat een scenarioschrijver zich alles kan permitteren. Hij heeft zich te houden aan wetten die het verhaal acceptabel maken.

Één van die wetten betreft het verstrekken van overbodige informatie. Die informatie kan misleidend, bedriegelijk en daardoor uitermate frustrerend werken. Een simpel voorbeeld. Stel dat je aan het begin van een thriller de moordenaar een wapen ziet verbergen, dan verwacht je dat dat wapen hoe dan ook een rol zal spelen in de rest van de film. Voor de hand liggende redenering. Gebeurt er verder niets met het wapen, voel je je ronduit belazerd. Terecht. Toch zijn er zat scenarioschrijvers die de ijzeren wet aan hun laars lappen.

‘Revenge’ van regisseur Tony Scott is typisch zo'n film waarin maar wat wordt aangerotzooid met informatie. Die krijg je trouwens al binnen een kwartier in het gezicht gewreven en draait om het hoofdpersonage, gespeeld door Kevin Costner. Costner speelt een virtuoos straaljagerpiloot. Hij heeft in Vietnam gediend en zwaait nu af bij de luchtmacht. Verder heeft hij een hond, die tot tweemaal toe uitgebreid laat zien dat hij een speciaal kunstje kan.

Een hoop in formatie dus. Dat belooft wat. Een spectaculaire achtervolging in een vliegtuig, een hulpactie van oude legerbuddies, een flashback uit de oorlog, of een verrassingsaanval van de hond!? Vergeet het maar. Het is allemaal loze info, die niets heeft te maken met de rest van het toch al zo slappe verhaal.

Om het kort te houden: Kevin logeert bij een Mexicaanse grootgrondbezitter (Anthony Quinn), wordt verliefd op dienst dochter, duikt samen met haar onder, maar wordt door Quinn en zijn gorilla's opgespoord, lamgeslagen en uit een rijdende auto gegooid. Een normaal mens is dan gewoon dood, Kevin jammer genoeg niet. Hij sleurt ons nog minstens een uur mee op zijn wraaktocht, om samen met een paar uit de lucht gevallen kameraden die vieze Mexicanen eens flink overhoop te steken. Dat lucht op.

Regisseur Tony Scott levert doorgaans fantasieloos, maar degelijk werk af ('Top Gun', 'Beverly Hills Cop II'). Een edelslager onder de regisseurs. 'Revenge' is echter bepaald geen biefstuk. Want behalve het rammelende scenario heeft de film nog een andere kwaal: overmatig gebruik van sfeerfilters. Zodra er ook maar even een panorama is te zien, knalt Tony onmiddellijk een vette ondergaande-zon-gloedfilter voor de lens. Het resultaat lijkt op een ingekleurde ansichtkaart uit Torremolinos. Kitsch.

Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes in ‘Revenge’? Toch wel: een heftige seks-scène in een rijdende jeep, dwars door de woestijn. Zonder condooms, zonder gordels en zonder handen.