titels films

The Peacemaker

Kernexplosie als rookgordijn voor magere karakters

Mimi Leder moet aardig wat druk gevoeld hebben toen ze actiefilm ‘The Peacemaker’ regisseerde. Niet zozeer omdat ze, na jaren televisieregie van ‘E.R.’, haar debuut maakte voor het grote doek. Ook niet omdat de producent haar op de huid gezeten zou hebben - hij is zelf cineast. En zelfs niet omdat de actiefilm zo'n 50 miljoen dollar kostte. Mimi Leder moet peentjes gezweet hebben omdat ‘The Peacemaker’ de eerste film van DreamWorks is.

DreamWorks is de multi-media mega entertainment studio van zware jongens Steven Spielberg, ex-Disney topman Jeffrey Katzenberg en muziek mogul David Geffen. De studio, die in 1994 werd opgericht en waarvoor de heren zo'n 2,7 miljard dollar ophoestten, had tot dan toe slechts computerspelletjes op de markt gebracht en Michael J. Fox-televisieshow Spin City geproduceerd. De film zou DreamWorks statement moeten worden in Hollywood.

Leder was geen onbegrijpelijke keuze voor deze zware taak. Ziekenhuisserie ‘E.R.’ staat bekend om de dynamische regie en Leder heeft er twee Emmy Awards mee verdiend. Bovendien was ze ingespeeld op E.R.-dokter George Clooney, die de hoofdrol in ‘The Peacemaker’ speelt.

Ergens achterin de Russische Ural knalt een personentrein op een goederentrein, geladen met nucleaire raketten. Gevolg: een explosie van 75 kiloton. De wereld schrikt zich een hoedje, maar gelukkig is daar Julia Kelly (Nicole Kidman), Amerikaans specialiste op het gebied van nucleaire wapens en hoofd van het White House Nuclear Smuggling Group (bestaat echt).

Ze ruikt terrorisme en schakelt ijzervreter Lt. Col. Thomas Devoe (George Clooney) in. Deze vermoedt dat de botsing een rookgordijn is voor diefstal van de rest van de nucleaire bagage. Kelly en Devoe vertrekken voor een klopjacht door Oost-Europa maar uiteindelijk blijkt hun eigen Manhattan doel te zijn van de terrorist, een Kroaat die last heeft van een post traumatische stressstoornis.

Nieuwkomer Leder bespeelt het actiegenre met verve -alsof ze jaren The A-Team heeft gedraaid in plaats van een ziekenhuissoap. ‘The Peacemaker’ is denderend en scherp zonder de kijker murw te maken met effecten, hetgeen niet altijd gezegd kan worden van films van actieveteranen (denk aan het hondsvermoeiende meesterwerk ‘Face/Off’) van John Woo). Toch zou je van E.R.'s stamregisseur meer aandacht verwachten voor de personages, zeker omdat het scenario zo lachwekkend onwaarschijnlijk is.

Maar helaas, Clooney is met zijn kwajongensachtige charmes en koude moordlust een soort James Bond-voordat-'ie-007-werd. En Nicole Kidman, zogenaamd 'in charge of operation', speelt een toch wel erg zenuwachtig vrouwtje dat pas kloten krijgt als ze negen Amerikaanse soldaten opoffert aan De Missie (ze gaat ze dan opeens kauwgom kauwen!).

In de Amerikaanse recensies regent het grapjes over het 'bombing' (floppen) van de film. Onverdiend. ‘The Peacemaker’ is dan geen indrukwekkend statement, maar als hij Dreamworks' tiende was geweest had Leder nooit meer TV hoeven te doen.