De ballen van een groentje

Het succesverhaal van acteur Matt Damon (26) is te onwaarschijnlijk voor fictie. Was hij tot voor kort een anoniem groentje in Hollywood, dit jaar staat hij naast Tom Hanks in de nieuwe Spielberg. Deze bliksemcarrière heeft hij niet te danken aan zijn bijrolletjes in 'Courage under Fire' of het straight-to-video 'Geronimo: An American Legend', maar aan een scenario.

Hij schreef het verhaal van 'Good Will Hunting', over een briljante jongen die zijn gevoelens leert ontdekken bij een psychiater. Niet alleen wist hij het scenario voor één miljoen te verkopen, hij dwong tevens de hoofdrol af en wist regisseur Gus van Sant en ster Robin Williams te verleiden. Het was vlak voor deze ontwikkelingen dat Damon gevraagd werd voor de hoofdrol in Francis Coppola's 'The Rainmaker'. Damon voelde zich uitverkoren maar de vraag is of het niet Coppola is die dankbaar moet zijn voor Damons inzet.

Rudy, een vers afgestudeerd advokaatje, kan moeilijk aan de bak komen. Hij laat zich inhuren door Bouncer (Mickey Rourke), een louche jurist die gespecialiseerd is in 'ambulance chasing'. Rudy moet patiënten opsporen die gewond zijn geraakt door andermans schuld, en hen dan overhalen om via Bouncers bedrijf een vette som geld te eisen. De idealistische Rudy wordt ingewerkt door collega Deck (Danny de Vito). Deck heeft zijn advokatenexamen nooit heeft gehaald maar is een kei in straatjurisme, en als Bouncer gearresteerd wordt beginnen Rudy en Deck voor zichzelf.

Hun eerste zaak loopt tegen een grote verzekeringsmaatschappij, die verantwoordelijk is voor de dood van een leukemie-patiënt. Rudy heeft zijn handen vol aan de sluwe advokaat van deze maatschappij (John Voight) en wordt ondertussen verliefd op een mishandeld meisje (Claire Danes).

'Great director', 'unbelievable', 'gifted with intelligence that a lot of people don't have'. Bijna onwel word je van de loftuitingen in de persmap, die de acteurs over Coppola spuien. Toch getuigt 'The Rainmaker' niet van briljantie. Het verhaal, gebaseerd op een bestseller van John Grisham en door Coppola opgewaardeerd, is te dun om te verrassen terwijl de lollige toon die Coppola aanslaat nogal eens irriteert (Rudy moet als 'huur' de tuin van zijn hospita omspitten). Het zijn de acteurs die de film schwung geven.

Ze kregen steun van een speciale acting coach en dat was hard nodig, want de overdonderende casting (behalve Rourke, de Vito en Voight ook Roy Scheider, Danny Glover en Virginia Madsen) heeft een hé-daar-heb-je-die-ook!-effect. Het is vooral Mickey Rourke met ringbaardje en pooierpak die een kostelijke come-back maakt, terwijl de valse John Voight een Oscar verdient.

En Damon? Damon deed er alles aan om een grijze rol wat vuur tegeven; op de set van de rechtbank haalde hij, om bij Voight een overdonderde blik te ontlokken, zijn ballen uit zijn broek. De ballen die Coppola kwijt is.